[صفحه اصلی ]   [ English ]  
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
مدیریت دانشکده::
درباره دانشکده::
آموزش::
پژوهش::
فضاهای تحقیقاتی::
معرفی افراد::
رویدادها::
دانشجویان::
آلبوم تصاویر::
گروه‌های دانشجویی::
کانون دانش‌آموختگان و اساتید::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
نظرسنجی
ارزیابی شما از سایت دانشکده مهندسی عمران ؟
عالی
خوب
متوسط
   
..
حلول ماه ربیع الاول

رسول گرامی اسلام (ص) فرمودند:
هرکس بشارت ماه ربیع الاول را به من بدهد من هم بشارت بهشت را به او می‌دهم.
حلول ماه ربیع الاول، ماه جشن و سرور بر تمامی مسلمین جهان مبارک باد.

..
تبریک هفته بسیج

من دست یکایک شما پیشگامان رهایی (بسیجیان) را می‌بوسم و می‌دانم که اگر مسؤولین نظام اسلامی از شما غافل شوند به آتش دوزخ الهی خواهند سوخت. 
امام خمینی (ره)

..
تماس با ما

تماس با ما

تلفن دفتر: 77240565 - 77240399

دورنگار: 77240398

تلفن مرکزی دانشگاه: 9-77451500

آموزش کارشناسی:

73228103 و 73228195

آموزش تحصیلات تکمیلی:

73228186 و 73228188 و 73228189 و 73228190

کد پستی دانشگاه: 13114-16846

صندوق پستی دانشگاه:

16765-163

پست الکترونیکی: mail@civileng.iust.ac.ir

..
تور مجازی دانشگاه

تور مجازی دانشگاه علم و صنعت ایران

..
خوراک RSS

نشانی عناوین مطالب وبگاه

درباره RSS

..
دفتر امور انتقال فناوری و ...
AWT IMAGE
..
مرکز کارآفرینی دانشگاه
AWT IMAGE
..
:: برگزاری دفاعیه دکتری آقای مهندس سبحان نظری ::
 | تاریخ ارسال: ۱۳۹۴/۸/۲۴ | 

AWT IMAGEآقای مهندس سبحان نظری دانشجوی دوره دکتری این دانشکده گرایش مهندسی حمل و نقل، 26 آبان ماه سال 94 از رساله خود تحت عنوان «طراحی بهینه شبکه حمل و نقل زمینی بین شهری (با لحاظ نمودن عدالت)» در محل سالن جلسات دانشکده مهندسی عمران با راهنمایی آقای دکتر بهبهانی دفاع خواهد نمود.

چکیده این رساله به شرح زیر می‌باشد:
دسترسی انسان به مکان‌هایی که خدمات یا کالاهای مورد نیازش ارائه می‌شوند، ضروری است و شبکه حمل‌ونقل در فراهم ساختن این دسترسی نقش مهمی بر عهده دارد. هر شیوه‌ای از توسعه شبکه حمل‌ونقل، به توزیعی خاص از پی‌آمدها برای مناطق مختلف جغرافیایی می‌انجامد. محققین در سال‌های اخیر به چگونگی توزیع منافع حاصل از تصمیمات حمل‌ونقلی در میان گروه‌های مختلف توجه نشان می‌دهند و عدالت اجتماعی را یکی از اهداف سه‌گانه حمل‌ونقل پایدار می‌دانند. در این میان، اهمیت برقراری عدالت در توسعه شبکه حمل‌ونقل، با توجه به اثرات شدید آن بر سطح معیشت اقتصادی، فعالیت اجتماعی و توسعه‌پذیری آینده مناطق گوناگون، فراوان است. در این پژوهش، با بررسی رویکردهای مکاتب مختلف اقتصادی به معیارهای عدالت اجتماعی، فرمول‌بندی ریاضی مسئله طراحی شبکه حمل‌ونقل متناظر با هفت رویکرد مهم عدالت اجتماعی در کنار رویکرد کمینه‌سازی مجموع زمان سفر کاربران ارائه و با حل مدل‌های حاصله برای یک مسئله واحد، نتایج به‌دست آمده به‌صورت مقایسه‌ای تحلیل می‌گردد. هر یک از این مدل‌ها به‌صورت یک مسئله بهینه‌سازی اعداد صحیح دوسطحی فرمول‌بندی و با یک روش الگوریتم ژنتیک دومرحله‌ای ابتکاری حل شده است. از متغیر قابلیت دسترسی به‌عنوان مزیت توزیع‌شدنی استفاده می‌شود. همچنین، رتبه‌بندی رویکردهای مختلف عدالت اجتماعی در حل مسئله طراحی شبکه نیز در این تحقیق انجام شده است. خروجی‌های حاصل از اجرای مدل‌ها روی شبکه جاده‌های بین‌استانی کشور ایران نشان می‌دهند که رویکرد «مطلوبیت‌گرا»، بیشترین مقدار مجموع قابلیت دسترسی (منافع) نهایی را برای کلیت جامعه، بدون قائل شدن اهمیت مستقیم برای چگونگی توزیع منافع به ارمغان می‌آورد. رویکرد عدالت «رالز»، بیشترین توجه را به بیشینه‌سازی منافع فقیرترین گروه معطوف نموده است. رویکرد «تساوی‌طلبی در منافع نهایی»، موفق‌ترین روش از نظر متوسط‌گرایی (نزدیک ساختن مقادیر منافع گروه‌ها به یک حد متوسط) بوده است، و با این‌حال، از نظر افزایش منافع کل جامعه، موفق نبوده است. رویکرد «مساوات در منافع افزوده»، متمرکز بر توزیع نزدیک به برابرِ مقادیر قابلیت دسترسی افزوده استان‌ها است و به‌همین دلیل، کمترین تفاوت را با وضعیت فعلی ایجاد نموده و شکاف موجود میان استان‌ها را تقریباً مشابه وضعیت نابه‌سامان کنونی حفظ نموده است. از منظر افزایش منافع کل جامعه، این رویکرد ناموفق‌ترین روش بوده است. رویکرد «محدودسازی شکاف میان منافع نهایی»، در کنار تلاش برای بیشینه‌سازی مجموع منافع جامعه، بر محدودسازی شکاف میان قابلیت دسترسی استان‌ها در وضعیت پس از طراحی نیز متمرکز است، و توانسته است جزء روش‌های موفق از نظر کاهش نسبت قابلیت دسترسی غنی‌ترین استان به فقیرترین استان باشد. رویکرد «محدودسازی تغییرات منافع افزوده»، نسبت کمینه به بیشینه قابلیت دسترسی افزوده را در سطح مناسبی حفظ نموده است. سرانجام، رویکرد «اسلامی» که رویکردی مرکب با در نظر گرفتن دغدغه‌های سه‌گانه منافع جامعه، منافع فقرا و شکاف‌زدایی است، توانسته است در همه اهداف خود موفقیت متوسط یا عالی کسب نماید. در نتیجه رتبه‌بندی چندمعیاره رویکردهای مختلف طراحی عادلانه شبکه، رتبه‌های اول و دوم، بسته به چگونگی انتخاب معیارهای رتبه‌بندی، بین دو رویکرد اسلامی و مطلوبیت‌گرا جابه‌جا می‌شود. تحلیل حساسیت رتبه‌بندی رویکردها نیز با تغییرات اوزان معیارها انجام شده است.
واژه‌های کلیدی: عدالت اجتماعی، طراحی شبکه حمل‌ونقل، حمل‌ونقل پایدار، قابلیت دسترسی، الگوریتم ژنتیک

رایانامه جهت ارتباط با دانشجوی فوق: snazari [AT] iust.ac.ir

دفعات مشاهده: 2332 بار   |   دفعات چاپ: 353 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر

کد امنیتی را در کادر بنویسید >
   
سایر مطالب این بخش سایر مطالب این بخش نسخه قابل چاپ نسخه قابل چاپ ارسال به دوستان ارسال به دوستان
Persian site map - English site map - Created in 0.205 seconds with 1155 queries by yektaweb 3506