دفاعیه نهایی دکترا در گرایش زلزله - آقای اکبر رسول نیا

 | تاریخ ارسال: 1403/7/23 | 
دفاعیه نهایی دکترا در گرایش زلزله - آقای اکبر رسول نیا
 جناب آقای مهندس اکبر رسول نیا دانشجوی دوره‌‌ی دکتری این دانشکده در رشته‌‌ی مهندسی عمران گرایش زلزله، در تاریخ دوشنبه بیست و سوم مهر ماه ساعت 7:30 از رساله خود تحت عنوان « توسعه روابط و نمودارهای طراحی خمشی تیرورق های فولادی در دماهای بالا» به راهنمایی  دکتر وحید بروجردیان  و  مشاوره دکتر علی قمری دفاع نمود.
چکیده این رساله به شرح زیر می باشد:
مطالعات عددی و آزمایشگاهی اخیر نشان می‌دهد که اعضای متشکل از المان‌های لاغر طراحی‌شده بر اساس آیین‌نامهEN 1993-1-2 در دماهای بالا حاشیه ایمنی یکسانی ندارند و حتی در برخی موارد ناایمن هستند. از طرف دیگر، آیین‌نامه AISC360-16 به‌عنوان یکی از پرکاربردترین آیین‌نامه طراحی فولاد، دستورالعمل جامعی برای پیش‌بینی رفتار تیرورق‌ها در دمای محیط ارائه داده است. بااین‌وجود، آیین‌نامه مذکور به حوزه دماهای بالا ورود نکرده است. بنابراین با توجه به عدم شناخت کافی رفتار این اعضا در دماهای بالا، بررسی رفتار این اعضا در دماهای بالا ضروری به نظر‌ می‌رسد.
با توجه به موارد مذکور، رفتار خمشی تیرورق‌های I شکل در دماهای بالا، در ‌پایان‌نامه حاضر مورد بررسی قرارگرفته است. در این راستا، یک روند طراحی و منحنی‌های طراحی خمشی برای تیرورق‌های فولادی I شکل تحت لنگر خمشی خالص در دماهای بالا با رویکرد معادل‌سازی تیرورق در دمای محیط پیشنهاد می‌شود. منحنی‌های طراحی براساس دستورالعمل طراحی خمشی آیین‌نامه AISC360-16 و EN 1993-1-2 تولید شده و برای دماهای بالا سازگار می‌شوند. 162 مدل تیرورق فولادی I شکل با المان‌های فشرده، غیرفشرده و لاغر، با استفاده از روش المان محدود با در نظرگیری رفتار غیرخطی ناشی از هندسه و رفتار مواد شبیه‌سازی می‌شوند. با استفاده از نتایج مطالعه عددی، ضریب کالیبراسیون جهت اعمال تأثیرات ناشی از پارامتر لاغری بال فشاری تیرورق در منحنی‌های کنترل تعریف می‌شوند. 
نتایج حاصل از مطالعه عددی نشان می‌دهد ماکزیمم اختلاف مقامت نهایی خمشی حاصل از روند پیشنهادی و منحنی‌های کالیبره شده با مقادیر متناظر حاصل از مدل‌های شبیه‌سازی‌شده برای تیرورق‌های با مود خرابی بدون کمانش جانبی-پیچشی، با مود خرابی کمانش جانبی-پیچشی غیرالاستیک و با مود خرابی کمانش جانبی-پیچشی الاستیک به ترتیب به 19%، 23% و 9% محدود می‌شوند.

کلمات کلیدی:
ظرفیت خمشی تیرورق، کمانش موضعی، کمانش جانبی-پیچشی، دماهای بالا، تحلیل اجزای محدود، طراحی خمشی در دماهای بالا.

آدرس ایمیل   a_rasoulniacivileng.iust.ac.ir
شماره تماس اینجانب: 09120215228





دفعات مشاهده: 102 بار   |   دفعات چاپ: 3 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر